söndag 30 maj 2010

Bil med försäkringsförhinder

Patrik har köpt en bil åt oss hemma i Sverige, Mercedes b -06, då min Reanult -98 utan AC har gjort sitt efter ett antal år. När man har köpt bil behöver man en försäkring, men se det var inte lika enkelt.
Trygg-Hansa där vi har alla andra försäkringar erbjuder enbart trafikförsäkring för personer som är skrivna utomlands och det duger ju inte på en så ny bil. Mannen på Trygg-Hansa hävdade att det gäller alla försäkringsbolag. Orsaken skall visst vara att bilförsäkringar är förhållandevis billiga i Sverige jämfört med andra länder och man vill helt enkelt inte ha bilar försäkrade i Sverige som inte körs där - fast vår bil skall ju stanna i Sverige men hur bevisar man det........
Nu väntar vi på att se om det kan göras något undantag i vårt fall då bilen definitivt inte skall rulla på några Indiska vägar, vilket dessutom är olagligt för en svenskregistrerad bil. Annars återstår väl att skriva över bilen på pappa, vilket den mannen jag pratade med på försäkringsbolaget tyckte var en väldigt god idé.

Kanske bra att vakna till lite och inse att det inte bara är här i Indien som det är byråkratiskt krångel. Behöver nog putsa bort lite av den skimrande & förskönade Sverigefasaden jag har byggt upp i huvudet innan jag beger mig hemåt, så att jag är redo för krångligheter även där.

4 kommentarer:

  1. Jo, jag känner igen "underbara Sverige syndromet". Led själv allvarligt av detta syndrom under mina första år i England. Det går över. Väl hemma i Sverige igen, uppskattade jag England otroligt. Det gäller att nollställa sig och inte jämföra.
    Kram från svärmor

    SvaraRadera
  2. Vilket vansinne. Hade problem att importera mitt bil från NL, eftersom den hade en speciell reg skylt och det saknades ett papper som just min bil inte behövde. Å Vägverket vägrade inse att jag hade rätt, men till slut gick det. Men det var upp till mig att bevisa. Det snackas så mycket om att vi är ett Europa och allt. Men man blir knäpp emellanåt. Trygghansa borde väl ha lite common sense?

    SvaraRadera
  3. Ja du, den där skimrande bilden av Sverige spricker rätt snabbt när man börjar skrapa på ytan. Det finns massor av saker som är bra där, men det finns lika många som är uppåt väggarna. Precis som i våra nuvarande länder. Inte bättre eller sämre någonstans, egentligen, bara annorlunda braigheter och knasigheter.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ulla - Ja nu är jag beredd! Förra gången vi var hemma hade vi ju varit borta så kort tid så jag hade inte vant mig vid Indien och inte vant mig av med Sverige. Nu är jag mer hemma här och kan se många fördelar här också, men byråkratin här är inte en av dem, men tydligen inte hemma i Svedala heller. Syns snart. Kram!

    Karlavagnen - Stor suck, men nu har det visat sig att det går att försäkra både i If (som vi gjort) och länsförsäkringar. På If såg de inga problem då de utgick från att bilen skall stanna i Sverige. Vi får se om Trygg Hansa kommer med något nytt besked efter att ärendet malt klart. Kram

    Marianne - Precis - bara annorlunda (väldigt annorlunda) med braigheter och knasigheter om vartannat och det är väl tur det för det blir ju lite mer spännande då. (I alla fall när man ser tillbaka i efterhand) Kram :)

    SvaraRadera