måndag 16 augusti 2010

Det är skillnad på folk och folk

Gick till poolen i förmiddags för att simma några vändor och möttes av nya skyltar. Nu är det inte längre tillåtet att leka i den poolen som har simbanor (helt OK) och det stod också som tidigare att man måste duscha innan man går i poolen och att man skall ha badmössa om håret är nacklångt. Inga konstigheter för så har det varit hela tiden. Det är det här med efterlevandet av dessa regler som tydligen inte gäller alla.

När jag kom stod 4 badvakter/poolskötare och studerade varje steg jag tog. Skulle hon duscha? OK det gjorde hon. Badmössa då? Jodå den var också med. Vet helt ärligt inte om jag hade tänkt använda den, men jag tänkte inte ge dessa stirrande herrar något att säga till om så den åkte på.

När jag var nästan färdigsimmad, kom en indisk dam till poolen. Med långt hår i tofs och torr, dvs. oduschad, hoppade hon i poolen framför ögonen på samma 4 herrar som INTE SÄGER NÅGOT.

Pratade faktiskt om detta igår att de indier som bor här på området är så pass välbärgade att de givetvis "står högre i rang" än de som jobbar på klubben och därmed sägs dessa inte till.

Nora fick en tillsägelse alldeles i början när vi hade kommit hit. Hon hade ingen badmössa. De sa inte till en enda indier, trots att flera av dem hade längre hår än Nora. Patrik ilsknade till och bad dem ta dit poolchefen. Patrik sa att han ser till att Nora kommer upp ur poolen om managern såg till att alla andra också gjorde detsamma. Det hände ju inte såklart så Nora badade vidare.

4 kommentarer:

  1. Det är helt otroligt att reglerna gäller bara för vissa. Här har de ju miljontals regler och de jagar i stort sett alla, vad jag har sett i alla fall. Vilket är bra, men sedan är det ju det här med överdriften av regler som jag INTE gillar.

    Min make har också "brusat" upp när vi fick en tillsägelse om att inte ha Minstingen i bastun!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det är väl lite gammaldags där fortfarande. Vi har ju haft så i Sverige, men det är ju minst 60 år sedan. Men nu på 2000-talet är det irriterande att det fortfarande förekommer.

    Det är verkligen så roligt att läsa din blogg
    LiseLotte

    SvaraRadera
  3. Taina - Egentligen borde jag ge upp....Vissa saker är ju inte värda att ödsla energi på men så kan jag inte låta bli i alla fall :)

    LiseLotte - Mycket här ligger 50-60 år tillbaka i tiden om man jämför med Sverige, men som jag skrivit någonstans tidigare - Det är ju det här med att jämföra som man blir smått galen av och alltså bör låta bli. Dock svårt att lära sig att acceptera tingen som de är. Det är min utmaning här tror jag. Väldigt kul med uppskattning. Tack:)

    SvaraRadera
  4. MOHAHAHAHA!! ojdå... hehe :)

    SvaraRadera