onsdag 18 augusti 2010

Söt som gröt

I min värld är bäbisgröt inte söt, men det är den i den indiska bäbisvärlden. Jag köpte en paket havregröt med banan i Sverige som vi har tragglat med några veckor nu. Det mesta som kommer in idisslas runt en stund och sen åker det ut. Köpte ett paket Nestlè gröt med äpplesmak här för att jag tänkte att omväxling förnöjer. Så sant och sååå söt. Smakade på grötblandningen för att kolla temperaturen och tungan krullade sig. Jag hällde raskt ur 2/3 gröt ur den lilla skålen och så i med mer vatten och så några skedar hederlig svensk havregröt för att minska på sockerchocken.

Nu gick det minsann att svälja gröten och dessutom att hoa på mer. Nu får jag ge mig ut på jakt efter annan gröt (har jag tur finns någon sockerfri importerad, men förmodligen i så fall väldigt dyr gröt) i någon bäbisaffär och så får den indiska användas som sötningsmedel i små doser.

4 kommentarer:

  1. Det kan jag tänka mig att de är bra pa söt gröt!!!!Kan du alltsa inte ens köpa havregryn i en välsorterad affär????Vill du att jag skall skicka nagra paket (om dom nu kommer fram??)

    Manga kramar till er allihopa langt därborta
    Ulle & Familjen

    SvaraRadera
  2. Ulle - Jo det finns vanliga havregryn som tur är. Ganska säker på att det aldrig hade kommit fram. Det är ju ätbart och ätbart klassas helt uppenbart som allmänt gods.

    Många kramar tillbaka från oss!

    SvaraRadera
  3. Vilken sötnos!!
    Det känns ju inte så kul att "sockerförgifta" sina barn. Här i USA verkar mycket man ger till barnen också vara väldigt sött...

    SvaraRadera
  4. Malin - Tack :) Nej inte kul och det värsta är att det inte finns så mycket annat att välja på. Jag har tex. letat över 1 år för att hitta müsli utan socker och till slut lyckats. Man tror att man köper samma Kellogs K-Special här som hemma, men här är den 100 gånger sötare fast förpackningen är densamma. Det blir många "misstag" innan man hittar rätt.

    SvaraRadera