måndag 9 augusti 2010

Tillbaka i Indien med maxat bagage

Då är vi tillbaka i vardagen lite trötta, jetlaggade, ledsna för att vi redan saknar...., men ändå taggade för hösten som kommer att bli bra även om Nora just nu har stora tvivel om detta. Det var i alla fall lättnadens tårar som föll hos henne när vi såg på klasslistan att bästisen här, Alice, kommit i samma klass. Här byts lärare och klass varje år och man gör inga val själv så det kan bli lite hur som helst. Erik verkar ha fått en amerikansk lärare, vilket är gynnsamt för hans engelska uttal och han verkar nöjd med sin klass.


Vi flög denna gång till Indien med Air France, vilket var alldeles utmärkt eftersom alla platser (till skillnad mot Lufthansa) har egen TV skärm och det fanns massor av filmer, vilket är = glada och nöjda barn. Alfred fick egen korg och sov gott i alla fall 4 av resans 9½ timmar och när han var vaken skrattade han och flörtade med alla.


En del utmaningar blev det dock på vägen. Det började med att taxin var 20 minuter försenad på morgonen - han var och snurrade i Kungsbacka - trots att Patrik lämnat postadress Lindome och dubbelkollat så att beställningen var korrekt. Detta innebar relativt sen incheckning som det var meningen att man skulle sköta själv, men det gick förstås inte utan det tog nog minst 15 min med hjälp. Efter det skulle specialbagaget (vagnen - som nu kom ut hel i andra ändan - fridens) lämnas in och där hade de strul och många värdefulla minuter rann i väg. Det var boarding redan innan vi hade passerat säkerhetskontrollen. Inte stressande alls.



Vårt handbagage var förfärligt stort (men helt enligt reglerna där Air France godkänner handbagage upp till 12 kg per person max uppdelat på två väskor) i vår iver att få med så mycket som möjligt. 3 rullväskor (varav Noras med hennes laptopväska i) + ryggsäck (med min laptop) + ryggsäck/skötväska till Alfred + min handväska + Patriks arbetsväska med laptop + varsin ytterligare mindre väska per stort barn + Alfred i hans bilstol. Allt detta skulle kontrolleras två gånger och på Landvetter fick vi givetvis genomgång av två av väskorna. I mitt handbagage hade jag pulat ner ytterligare en handväska som jag ville ha med mig och givetvis så såg spännena på den ut som fällknivar på röntgen.....Dessutom fastnade Eriks väska med metallboxar med pokemonkort och ett Wii. När allt väl var ihoppackat var det bara att rusa till vår gate där final call blinkade ilsket.


Barnen somnade omgående och missade den enda förtäring som erbjöds - kanelbulle.


I Paris hamnade vi åter i lite tidsnöd-vi hade bara 1½ timma transfertid-och efter att ha krånglat oss igenom ytterligare en säkerhetskontroll med allt handbagage fick vi rusa till boarding. (Jodå vi fick kontroll av en väska även här. Samma som blev genomgången på Landvetter trots att jag förutseende plockat ur "fällknivsväskan". Nu lyckades det istället bli en rutinkontroll).


Av detta har vi lärt oss till nästa resa: enbart 1 väska per person - helst liten och Alfred i en paraplyvagn.


Väl framme i Bangalore känner man sig omgående hemma när de satt upp en scanning av handbagaget efter passkontrollen, men där ingen egentligen bryr sig. Erik glömde av att han hade en ryggsäck på sig och traskade igenom säkerhetsbågen utan att någon reagerade. Så oväntat.....


Nästa, inte helt oväntade väkomstkommitté, var nya invånarna i Noras rum. De krymper i storlek. Denna gång står myror för djurinslaget.

10 kommentarer:

  1. Ojojoj! Jag vad kan jag säga! Gott att ni är framme igen! Gillar inte Airfrance eller Roissy flygplatsen och deras sura personal. Ju trevligare man är och ler, ju mer ska de kolla ens bagage och visitera. I alla fall min erfarenhet.

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra att ni nu är "hemma" igen å att allt går förhållndevis bra!

    Vi ses på Skype!

    Kram Y

    SvaraRadera
  3. Skönt att allt gick bra (förhållandesvis) och att ni kom fram helskinnade.
    Kram från Ulla

    SvaraRadera
  4. Denna resan verkar ändå ha gått bättre än den när ni åkte hem i juni. Må gott. // Kram Ulrika

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att ni kom välhållna fram till slut. Var på ICA idag och bara gick omkring och njöt. Undra just hur länge gden euforiska lädjen att få gå runt i en välsorterad och ren livsmedelsbutik kommer att hålla i sig.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Turatt ni kom fram välbehållna i allafall. Vi saknar er redan och Porscheland. Har tittat på korten idag, tur att vi har dem. kram från oss alla/K o G

    SvaraRadera
  7. Karlavagnen - Personalen på flyget var väldigt trevliga. Hann inte ens få en uppfattning av flygplatspersonalen eftersom mitt fokus enbart låg på alla väskor och att få med dem och barnen snabbt nog. Lite trångt vid säkerhetskontrollen måste jag säga. Annars OK.

    Ylva - Det känns OK att vara tillbaka. Alfred är superaktiv och kräver full uppmärksamhet så dagarna lär rusa. Syns! Kram!

    Farmor - Tur att vi har duktiga och bärglada barn! Kram

    Ulrika - Fint att vara en vuxen till. Slapp ha koll på alla pass, biljetter, boardingcard, ifyllnad av inresedokument. Det skötte P denna gång + att han givetvis bar en massa........Kram (Håll mig uppdaterad om Africanaskvaller :)

    Mia - Men vad är väl ICA mot New Frosties?? De hade faktiskt det ganska städat där igår eller så är det jag som har blivit avtrubbad. Tycker det mesta ser renare ut än jag kom ihåg, men jag tror som sagt att jag har trubbats av. Hur som helst är ju ICA definitivt trevligare, renare och mer välsorterat än vilken butik som helst här, så njut så länge det varar! Kram till alla & tack för senast.

    K&G - Det är ömsesidigt! Kram till er

    SvaraRadera
  8. saknar er vi måste prata på skype nån dag<3 <3
    bästa kusin!

    SvaraRadera
  9. Hej lilla kusin. Jag försökte ringa er idag men det var minsann ingen hemma. Hörs snart igen.PoK

    SvaraRadera
  10. Oj, vilken resa!
    Jag åkte med Air France från Landvetter via Paris... så tröttsamt med den krångliga incheckningen som man ska sköta själv och som ändå inte fungerar(för mig i alla fall)...
    Skönt att ni ändå hann med flyget och att resan gick bra med lilleman!

    SvaraRadera