onsdag 11 november 2009

Direktbistånd

I morse på väg till jobbet stannade vi för att tanka Santhosh och jag. När jag satt i bilen medan de tankade såg jag en mamma med en dotter på ca 12 år. Mamman bar på en liten bebis och de gick ute längs landsvägen. Ingen utav dem hade riktiga kläder och bebisen hade bara något tygstycke på överkroppen. När vi lämnade stationen så fick jag ett infall och sa till Santhosh att stanna till vid den lilla familjen för att lämna över lite pengar (200 Rs) som först och främst skulle användas till kläder till bebisen. De verkade lite konfunderade först och vickade lite på huvudet bara när Santhosh översatte det jag ville säga. Nu vet jag inte riktigt vilken reaktion jag hade förväntat mig men jag kände mig nästan lite besviken när vi lämnade vägkanten och körde vidare. När jag vände mig om såg jag dock att mamman och dottern med bebisen emellan sig hoppade upp och ner och skrattade och dansade och det kändes kul att göra en liten insats. Nu får jag hålla utkik efter dem framöver och se om de skaffat kläder. Pengarna räckte nog till mat i ett par veckor också. /Patrik

5 kommentarer:

  1. Hej! Det var bra gjort! Du får jag länka till din blog? Hittade din via Marianne i Kairo's blog (nya äventyr). Din blog verkar intressant!

    SvaraRadera
  2. Hej Patrik,

    Visste väl att det bor en god samarit inne i dig! Måste ändå vara svårt att acceptera att vissa saker bara är sämre i Indien och att man inte kan hjälpa alla. Tycker dock att din direktinsats var fin!

    /ylva

    SvaraRadera
  3. Karlavagnen: Hej, kul att du har hittat hit och självklart får du länka. Bara roligt.Nu skall jag ta en titt på din blogg också. Alltid spännande att läsa om andra svenskar som bor utomlands. Tack vare Mariannes lista så finns det ett stort utbud att börja med./Lena

    SvaraRadera
  4. Bra gjort! Jag har alltid lite småpengar lättillgängligt när jag är ute i Kairo, just för att kunna ge till dem som behöver dem bättre än jag. Det finns så många. Man kan inte hjälpa alla, men man kan hjälpa några och det räcker en bra bit!

    SvaraRadera