fredag 6 november 2009

Föräldramöte (läs mammamöte) grade 5 (uppdaterad version)

I dag var jag inbjuden till ett möte för förädrar i Grade 5 hemma hos en klassmamma i 5B. De bor i ett område nära oss, så det passade mig bra. Av ca 60 möjliga mammor var vi omkring 12 som dök upp. Saphna, klassmamman som bjöd in, hade dukat upp olika små indiska rätter att knapra på. Det var verkligen en pratsam och sprudlande samling trevliga kvinnor, men jag har fortfarande riktigt urursel koll på deras namn och deras barns namn och vilken klass av 5:orna de går i.

För mig är inte ett indiskt namn lika med ett pojk eller flicknamn heller, så jag har dessutom dålig koll på om deras barn var pojkar eller flickor. Som tur var hette ett par barn i Noras klass uppenbara pojknamn, Nicolas och Austin, vilket underlättade. Givetvis hade nästan alla koll på vem Nora är eftersom hon tillhör de ljushåriga undantagen i skolan, så jag undrar om de tyckte att jag också borde haft bättre koll.

Jag har i alla fall lärt mig (sedan tidigare) att utgå från att alla indiska mammor inte "är från" indien utan från tex. USA, Australien, England, Tyskland..... så jag frågar alltid "Where do You come from?" trots att de ser uppenbart indiska ut och dessutom talar hindi sins emellan. Svaret blir alltid något annat land än Indien och de är här på expatkontrakt precis som vi under några år.

Det var trevligt att få lite föräldraansikten, vilka jag hoppas kunna komma ihåg nästa gång jag ser någon av dem. Särskilt mycket uträttat blev det i alla fall inte. Först pratades det om någons hundvalp i säkert en halvtimma och sedan åt vi lite innan alla började prata samtidigt igen. Saphna försökte höra sig för om det var något särskilt vi hade synpunkter på när det gällde skolan och läxämnet kom upp, men drunknade strax då alla, utom jag - tänk er - pratade i mun på varandra om detta. Jag hörde verkligen ingenting av den livliga diskussionen då ljudvolymen var riktigt hög. Ingen, utom jag, verkade särskilt förvånad över detta. Ursäktade mig efter nästan två timmar då barnen var på hemgång. Det var trots allt en riktigt intressant eftermiddag.

9 kommentarer:

  1. Hej,

    Du vet väl att tv4, tv3 å kanal5 har play på nätet? Där finns många "roliga" svenska program... Amandas favoriter är Svenska hollywood fruar (har i och för sig slutat att gå på tv nu, Sthlm-arlanda och ensam mamma söker... Nora skulle säkert oxå digga dessa "intressanta" program ;-).

    Kram

    Y

    SvaraRadera
  2. Ensam mamma söker följer vi med spänning :), liksom Lyxfällan och numer också den helt galna Ullaredssåpan. Trodde man behövde betala för tv4 play, men har fattat nu att det är gratis. Skall kolla in det. Brukar se något program då och då på morgonen när nätet fungerar som bäst. Har ännu inte satt mig in i Hollywoodfruar. Borde nog ta en titt. Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Visst är det svårt med de nya, så helt främmande namnen! Jag lyckades lära mig lite bättre i Turkiet när jag började lära mig språket och förstod vad namnen betydde. Då fick jag någonting att hänga upp dem på. Det är alltid ett bra tips, att fråga vad namnet betyder. Vet inte hur det är i Indien, men jag tror att namn verkligen betyder någonting i de flesta språk runt om på jorden.

    Kul i alla fall med sådana där möten, ypperligt att lära känna folk via skolan. Vi har inga barn, så den vägen kan jag inte ta.

    SvaraRadera
  4. Jag som har problem med att minnas namnen på barnens klass- och fritisdaktivitetskompisar! Jag skulle inte ha en chans. Idag gjorde lillasyster i familjen innebanydebut. Hon var jätteduktig. Har nog lärt sig ett och annat på alla storasysters matcher. Hon supertrivdes! Du verkar ha bättre koll på svenska såpor än jag. Idag har jag av två oberoende personer fått höra att jag liknar Madde i "Ensam mamma söker". Tittade ikväll, kanske lite....
    Ha en bra vecka!
    Kram C

    SvaraRadera
  5. Marianne: Bra tips att höra om namnen har någon särskild betydelse. Säkert lättare att komma ihåg då. Jag har kanske inte varit så bra på namn i Sverige heller och här är det ju inte enklare precis.

    Camilla: Kul att Lovisa gillade innebandyn. Hon har ju säkert laddat flera år nu:) Jag hade ju precis lärt mig namnen i F98 och de har väl du också koll på nu. Dags att lägga krutet på ett nytt lag då. Kram Kram

    SvaraRadera
  6. Förresten så skall jag kolla in Ensam mamma söker om en stund. Skall vara uppmärksam på om det finns några likheter med dig Camilla - har inte tänkt på det tidigare, men hon är ju ett sprudlande blont energiknippe, så så långt stämmer det ju! Kram igen.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Marianne: Jag är Nora, Lenas dotter. När jag läste det där med namnbetydelser så slog det mig att pappa har en kollega som har döpt sin son efter en av de största gudarna här i Indien; Ganesha. Det lät roligt när pappa frågade honom "Where You out playing with Ganesha?"

    Camilla: O, hade velat se Lovisas debut. Du kan vell ge henne en kram från mig och hälsa att jag tror att hon verkligen var matchens LIRARE! Spanat in Linnéas och mina tricks kanske? KRAMIZZAAAR Nora

    SvaraRadera
  9. Nora: Visst är det roligt när man vet vad namnen betyder! Hihi, så roligt att vara döpt efter en gud. Men likadant måste det bli i Sydamerika där det (om jag har förstått saken rätt) finns många som heter Jesus. Här i Egypten är det många som heter Muhammed efter profeten Muhammed. Det är så många att de själva skämtar om det.

    SvaraRadera