onsdag 11 november 2009

Gasstrul

I fredags morse ropade maiden på mig och sa att det luktade gas i köket vid spisen. Tog mig snabbt ner och kunde känna den äckliga gaslukten i skåpet vid spisen. I detta skåp sitter en liten kran som var öppen. Det skall inte vara några problem att ha den öppen - många har det så alltid - men vi brukar nästan alltid stänga den för säkerhets skull. Gasflaskorna förvaras på utsidan av huset i ett låst skåp. Hur som helst så är ju något fel när det luktar gas och jag ringde till husägarens "handyman" som kom efter en stund. Han luktade och kunde givetvis inte känna något, men då fick jag ju påminna honom om att jag stängt kranen ½ timma tidigare.

Jag sa att jag ville ha hit en gasman som kunde mäta var läckaget fanns och han lovade att ordna detta. Fick besked om att gasmannen skulle kunna vara här dagen efter - lördag 11.30, så då stängde vi av gasen även ute för att vara på säkra sidan. Givetvis kom inte gasmannen 11.30 dagen efter och när Patrik ringde "handyman" fick han besked om att gasmannen var försenad pga regnet. OK! efter en stund ringde "handyman" tillbaka och sa att gasmannen kommer inte alls idag utan i morgon! Inte OK!

Patrik sa att det duger inte och om inte han kommer får de ta hit någon annan mer lokal gasgubbe. Då fick vi veta att det gick inte för de lokala hade ingen mätare utan skulle på sin höjd kunna byta gasslangen. Till slut gick gasmannen med på att komma 16.30 på lördag eftermiddag. 17.15 kom han UTAN NÅGON UTRUSTNING ALLS. Inte kunde han ett ord engelska heller så Patrik fick ringa vår chaufför S som tolkhjälp. Det slutade med att chauffören fick komma hit för det var för krångligt att ta på telefon.

Gasmannen kände givetvis inte heller någon gaslukt och hävdade att visst hade han en mätare, men den hade han inte använt på flera år. Vad tror ni han gör? Ber att få låna en ask med tändstickor och så tänder han en och eldar mot alla kopplingar och gasslangen. Livsfarligt och helt oseriöst! Han fick åka utan ett öre i ersättning. Oduglig!

I går (tisdag) när jag var påväg till stan så ringer "handyman" till Patrik och undrar var jag håller hus för han står utanför vårt hus med samma gasgubbe som nu har med sig någon såpalösning istället för att detektera läclage. Hur vore det att höra av sig innan man kommer och kolla så att någon är hemma. Maiden är sjuk, så de fick åka med ofärrättat ärende.

Alltså är inget fixat ännu, men någonstans läcker det för när man öppnar besticklådan en stund efter att man vridit på lilla kranen så stinker det gas. Både barnen och jag ryggade tillbaka av lukten i måndags efter att maiden lagat mat och nu har Patrik också känt det. Tills vidare stänger vi av gasen både ute och inne och använder spisen så lite som möjligt. Pappa har varit snäll och skaffat oss en gasvarnare - typ brandvarnare för gas - som vi skall sätta i köket när den kommer hit. Jag har fö letat efter det här hos olika elektronikaffärer, eftersom jag sett på nätet att det finns. I sådana affärer finns det dock alltid snusförnuftiga expediter som talar om att "No mam, You would not get it - doesn't exist". Förklarade vänligt att det visst existerar bara det att du inte vet om det! Så är det ofta här. Det man inte vet något om svarar man på ändå. Att säga att man faktiskt inte vet går ju inte för sig. Fortsättning följer...............

8 kommentarer:

  1. Det låter som om det inte bara blir en fortsättning, utan en följetong! Ja dessa hantverkare! Det bästa man kan göra är nog att skaffa sig en handbok över diverse hantverk plus en massa verktyg och sedan fixa det mesta själv. Områdets målare är till exempel portförbjuden inomhus hos oss. Knivstället med fina knivarna får man gömma här när det kommer hantverkare, annars tar de en av köksknivarna som verktyg till diverse sysslor.

    Kan det räcka att byta slangen och sedan täta på svenskt manér? Alltså att ni tätar själva ...

    Nähä, nu måste jag jobba!

    SvaraRadera
  2. Gaslarmet är på väg, kommer leveras nästa vecka. Bra va? Ta det lugnt med gasen tills vi ses. Hälsningar Stefan L med familj

    SvaraRadera
  3. Det blir kanon Stefan. Tack för hjälpen!! Roligt att du kommer på besök igen. Kan du inte ta med dig familjen nästa gång? Syns nästa vecka./Lena

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Ja du Lena, det är nog tur att du inte jobbar ;-) Hur skulle du annars ha tiden till att ordna upp i alla vanliga (för oss i SWE ialla fall) vardagssaker... Med hantverkare verkar ha ett universiellt arbetssätt ;-). Väntar själv på en soffleverans...nu är kl 12.30 och leveransen var utlovad till förmiddagen (helt säkert). Budet skulle ringa 30 min innan leverans å telefonen har varit extremt tyst hitintills. I rest my case...

    Kramar

    _Ylva

    SvaraRadera
  5. Marianne: Förra veckan försökte maiden använda en av våra fina knivar som skruvmejsel när hon försökte laga en kastrull. Hann stoppa henne och sätta en riktig skruvmejsel i händerna på henne istället. Hon släpper också ofta ner knivarna i knivstället utan att kolla om de passar. Några har åkt rakt igenom och slår i marmorskivan med en smäll så de blir trubbiga. Patrik blir galen på den hanteringen och jag har sagt ifrån 100 gånger.

    Hantverkare är besynnerliga människor här....

    SvaraRadera
  6. Ylva: Ny soffa! Kul. Var skall ni ha den (om den nu kommer någon gång)? Jag säger som tidigare - tålamod är den bästa egenskapen för att överleva här! Kram

    SvaraRadera
  7. Hej igen,

    Vi har köpt en ny vardagsrumssoffa. Hörnsoffa med schäslong. Stor sak så att alla får plats ;-).

    Beställde den i aug, det var 10-12 veckor lev tid..vilket fick mig att fundera på om de lät väva tyget på beställning oxå?

    Syrran beställde ett bubbelbad (utomhus) å deras lev tid var 6-8 veckor?!? Hmm, så avancerad soffa beställde vi ju inte ;-)

    Kram Y

    ps kl är nu ca 13:30, inget telefonsamtal ännu...

    SvaraRadera
  8. Ylva - du får maila en bild när/om den kommer på plats! Jag är nyfiken. Kram

    SvaraRadera