fredag 20 november 2009

Fortsättningen på gassstrulet och kanske även slutet med lite tur

I dag ringde jag till den köksfirma som installerade köket här och pratade med en mycket trevlig herre ang. gas läckaget. Han lovade att skicka någon idag. Och faktiskt så kom det två killar.

Givetvis ringde de dock inte innan, som avtalat, eftersom jag behöver sätta på gasen i ca ½ timma för att man skall känna gaslukten i besticklådan. Den ene av gaskillarna hade med sig en väska - jippi - kanske lite ordentliga verktyg och mätare, men den var nog bara för syns skull för givetvis skulle även han ha tändsticksasken! Ve och fasa.

Även han eldade runt men hittade givetvis inget. De skakade på huvudet på indiskt vis (man vet inte om det är ja eller nej) och log, sannolikt över hur dum denna envisa västerlänning (alltså jag)verkar vara. Efter ca 30 min, när jag hade försökt att få dem att hålla lådan stängd åtminstonde 10 minuter i sträck för att inte ventilera skåpet, förstod jag genom maiden att deras engelska inte var nåt vidare, alltså sämre än hennes. Dax för akut tolkhjälp av chauffören igen. Som tur var fanns han på 3 min avstånd.

Med hans hjälp och min något desperata uppsyn och röst över att inte bli trodd, fick vi dem att gå med på att byta gasslangen från av/på vredet upp till plattorna för att se om det kan göra någon skillnad. Ny gasslang införskaffades för 85 rs och är nu på plats. Den sitter an mot kopplingarna på ett sätt som den gamla inte gjorde för det har jag bildbevis på. Visade gaskillarna bilderna jag tagit på hur den gamla slangen satt och då log de igen över mina konstigheter.

Fick sedan prata med The boss på telefonen; den trevlige mannen från köksfirman som jag hade på tråden i morse. Han ville försäkra sig om att jag var nöjd och sa att jag måste återkomma annars. Hela 250 rs (ca 40 kr) kostade denna hantverksinsats, men nu återstår alltså att se om det gör någon skillnad.

Esset i bakfickan är gasvarnaren som pappa införskaffade och med transporthjälp av svärmor och volvokollegan Stefan nu finns här i vårt kök för uppsättning. Hängslen och livrem!

4 kommentarer:

  1. Usch, vi hade precis samma problem när vi bodde i Portugal. Det luktade gas och jag fick ringa och ringa och varje gång de kom sa de att det inte var någon läcka. Ända tills jag hotade med att vi skulle flytta. Då hittade de plötsligt läckan. Hu. Otäckt det där.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Låter skrämmande!
    Skrattade lite åt din beskrivning när de vickar på huvudet och man inte vet riktigt om det är ja eller nej. Vi har många vänner från Indien och en del vickar mer än andra...

    Nu håller jag tummarna att läckan är borta!

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen att det hjälper! Ta i trä, vi har inte haft problem med gasen någonstans, hoppas att det inte blir i nya lägenheten heller.
    Är gasvarnaren en stor eller liten mojäng? Är det lätt att ta med från Sverige?

    SvaraRadera
  4. Anna: Väldigt frustrerande att inte bli trodd och speciellt irriterande är det när de har det där fåniga leendet som visar precis vad de tycker egentligen.

    Taina: Har inte haft på gasen sedan nya slangen kom på plats. Skall testa i dag så snart larmet är på plats. Ja, vad skall man säga om vickandet - tror den rörelsen är medfödd och den smittar dessvärre så även jag nickar ibland.....

    Marianne: Gasvarnaren är en liten mojäng på ca 10x10 cm. Paketet den kom väger max ½ kg och är kanske 30x20 cm stort och ganska platt. Lätt att ta med. Kostade 390 kr om jag minns rätt. Inhandlades i en husvagnsaffär.

    Kram på er!

    SvaraRadera