söndag 25 april 2010

77 olästa Yahoomail

Oj då, jag har förträngt mina Yahoomail från skolans mailgrupper och det var nog lika bra det för jag tröttnade direkt när jag började gå igenom dem.

Första ståndpunkt som ledde till mycket uppmärksamhet och medhåll från andra grade 5 föräldrar;

För LITE läxor i Grade 5! och inte ens några läxor över påsklovet. Ve och fasa. I min värld (från yttre planeten Sverige) trodde jag att lov var för vila........

Nästa ämne;

Dåliga och opersonliga mid term reports. Oj vad mycket klagomål. De var visst inte tillräckligt personliga och vissa lärare verkar inte känna igen vissa elever (???) påstår någon. Vi har i alla fall inte det problemet :) då blonda barn är ganska underrepresenterade. Eftersom jag heller inte är van vid 8 sidors personlig utvärdering om barnen 4 gånger per år i svenska skolan, så känner jag mig fullständigt tillfreds med vad som presteras här. Förutom lite övergripande information och vad man gjort i varje ämne så följer en personlig bedömning om varje barns prestation. Helt OK, men för många var det visst inte tillräckligt.

Och så;

En ingående diskussion om hur dåligt informationsmötet var om övergången mellan PVP och Middle School, som nu är aktuellt för Nora. Detta informationsmöte låg på samma eftermiddag som Science Exhibition och det var tydligen inte bra. Jag tycker det motsatta. Ju mer samordning, desto färre utflykter, desto bättre. Det gavs inte tid till någon ändlös frågestund, vilket den mesta kritiken handlade om. Tack och lov för det för de tar aldrig slut! Om det är något man inte klarar av i en stor samling här, så är det att ställa korta, koncisa frågor. Det är det ingen som inser utan alla pratar på och pratar i mun och så går tiden...... Sånt orkar jag inte med ändå. Jag tyckte att det var saklig framställan utan onödigt tjafs. Frågor kan man alltid maila till repektive lärare.

Blev ändå lite sugen att skriva min ståndpunkt som svar i dessa olika ämnen, men jag lät bli (lite ovanligt va?). Vad skulle det tjäna till? Då blir jag väl känd som den slappa mamman som inte bryr sig om sina barns skolgång och det tänker jag inte utsätta barnen för.

3 kommentarer:

  1. Åh så frustrerande!
    Vi har en "expat-mamma" här (i Sverige) som kommer från liknande skola (eller hennes barn då) och hon håller på att bli helt hysterisk på den fullständigt urusla och slappa svenska skolan :) Nu förstår jag hennes ilska ännu bättre när jag läser ditt inlägg och förstår vad hon är van vid :D

    SvaraRadera
  2. Man måste förstå de indier som försakar allt för att deras barn skall få det bättre än sina föräldrar. Har familjen det dessutom svårt ekonomiskt så förväntar de sig stor utdelning på satsat kapital. Barnen skall ju sedan ta hand om sina föräldrar. Det verkar ändå som denna skola är klart bättre än slappa Sverige. Bra att du håller en låg profil ibland. Kram från Ulla

    SvaraRadera
  3. Malin - Jag tycker ju att det finns gränser för hur mycket tid barn skall lägga på skola och läxor, men här tänker inte många så. Våra barn åker till skolan 7.40 och kommer hem 16.40 och sedan skall de förväntas orka 1 tim läxor per dag också. De gör de inte. Detta år ha ju mycket kraft gått åt till att först och främst lära sig språket och sedan hänga med i det betydligt högre studietempo som ändå råder här från tidiga klasser. Huvuddelen av barnen i skolan är engelskspråkiga från början och har inte detta med språket att kämpa med. Trots att det är en internationell skola, så är det inte många föräldrar som har i åtanke att barnen har olika erfarenheter av skolor i olika länder utan här skall vi helst köra på i ett absurt tempo. Det klagas alltid om någon skolaktivitet, typ övningar inför uppträdande odyl.tar tid från undervisningen, trots att barnen lär sig mycket på detta också./Lena

    Farmor - Jag kan förstå det här med att de som försakar mycket/allt för sina barns undervisning väntar sig resultat. Så är det definitivt på många indiska skolor, men knappast på Indus. Där betalas skolavgiften nog i de flesta fall av företag.
    Det finns såklart stora fördelar med skolan här, men också med det svenska systemet, så det är ju fint att få uppleva båda under sin skoltid. Kram
    (Nora vill att du addar henne på farmville)

    SvaraRadera