fredag 23 april 2010

Science Exhibition

I går var jag på skolan för ett informationsmöte inför Middle school (MYP) och för att se på barnens Science Exhibition. Alfred fick stanna hemma hos Mia och mysa med henne istället för att vara med på en utflykt till denna vecka.


Skolan brukar alltid vara supervarm men jag hade förträngt den lilla detaljen att AV room där informationsmöten hålls är det enda luftkonditionerade rummet på skolan och det kan man verkligen säga att det var. Full fläkt på ACn och 20 grader. Höll på att få frostskador. Var inte precis klädd för denna "kyla" och ingen sjal hade jag att vira om mig heller, så jag fick lite fint försöka hålla för brösten bäst det gick för att inte skaffa mig en fin mjölkstockning.


Tinade sedan upp fint i Eriks klassrum där det var gott om folk. Alla barnen var uppdelade i små grupper och de hade var sin liten föreläsning att presentera. Man fick gå mellan olika stationer och där satt barnen och sa något i stil med "God afternoon mam, I am .... and I am...., and we are going to tell you about the photosyntesis/growing plants/digestive system...". Så söta. Sedan ville de ha feedback på ett papper. Skrev nog excellent på var enda en för de var jätteduktiga. De hade både posters och experiment att visa. Erik och två klasskompisar tog reda på föräldrarnas BMI. Inga hemligheter med vikten här precis. Det var bara att ställa sig snällt på vågen och sedan låta sig mätas av Erik som stod uppflugen på en stol för att nå. Han ville först ha mig till att vara 2 cm kortare än vad jag är, men det gick jag inte med på. Då får man ju ett sämre BMI ;) När rätt siffror var på plats så hade jag i alla fall ett hälsogodkänt BMI inom normalgränserna, även om det var lite högre än det brukar. Kan ju bero på att det är några små bebiskilon kvar.......


I Noras klass hade man science exhibition om energi och alla presenterade sina experiment. Noras experiment gick ut på att visa hur vindkraft ledde till rörelseenergi.



Man blåser med en hårtork på vindsnurran, varpå pinnen som är fäst i vindsnurran med en frigolitbit snurrar, och då vevas snöret med klossarna upp.


Det fanns flera innovativa experiement, bla. ett väldigt bra med en egentillverkad lavalampa. Någon eldade dessutom en cashewnöt i en plåtburk, för att värma vatten i en annan liten plåtburk. Det luktade inte gott!

4 kommentarer:

  1. Vilka superbegåvade barnbarn jag har fått!
    Kramar från en stolt farmor

    SvaraRadera
  2. Så roligt! Varför har man inte sådana här saker i Sverige? Barnen både lär sig och får utlopp för kreativa ådror.

    SvaraRadera
  3. Farmor - Absolut :)

    Marianne - Barnen är verkligen kreativa och de lär sig massor på de olika teman de jobbar med. Temat de arbetar med integreras i alla ämnen under temaperioden. Bra upplägg. Ibland får vi föräldrar komma till skolan och se slutarbetet.

    SvaraRadera
  4. Mamma- De är inte klossar, det är faktiskt en LEGO-hiss!

    SvaraRadera