måndag 26 april 2010

Få inte panik nu mamma........

" men idag var jag 10 m från en orm på Lalbagh".

Idag var Eriks klass på field trip till Lalbagh botaniska trädgård här i Bangalore. Där finns det tydligen annat än växter att beskåda.........

Klassen satt på en gräsyta (och hur smart är det av lärarna att placera barnen i gräset i dessa ormtider) med ganska högt gräs när några parkvärdinnor kom och varnade för ormen som var alldeles nära gruppen.

Hu!

Det fick bli ett litet mail till lågstadiets rektor om att man kanske borde tänka sig för lite om man tar med barnen till botaniska trädgårdar denna tid på året. De två övriga 3:orna skall åka i morgon resp. onsdag och jag hoppas de lärarna har lite bättre koll, åtminstonde efter detta.

Överreagerar jag pga. min ormrädsla. Nej, jag tycker nog inte det med tanke på att kobror och andra otrevliga giftiga ormar kan finnas var som helst här. Ogiftiga ormar finns också men man chansar inte precis.

11 kommentarer:

  1. Ååå nej!! Jag är också vansinnigt ormrädd, minsta snok får mig att hoppa högt..Nu får jag nog studera någon statistik som visar att det är mycket farligare att köra på autobahn...Ingen bra vecka hittills för dig ser jag, hoppas det är en mycket liten svacka, BIDs måste man tillåta sig (BGDs inträffar regelbundet de med, men här kan man ju alltid komma dragande med de där kri...). Vi ser alla fram emot att träffa dig snart! sköt om dig extra, kram Maria

    SvaraRadera
  2. Det är bra att du är på hugget och inte låter skolledningen slingra sig från sitt ansvar (förlåt är Gbg:are...)

    SvaraRadera
  3. Maria - Ja då är vi två om det! Det är säkert farligare att köra på autobahn, men det gör inte ormarna mindre äckliga precis :( Jag hoppas och tror att det är en liten svacka. Nu börjar det ju närma sig hemfärd och om allt går som det skall så kommer Alfreds pass med kurir i dag. Kan det bli bättre! Ser fram emot att träffa er också. Kram

    Karlavagnen - Hahaha. Förstår precis. Är också från Gbg området :)

    SvaraRadera
  4. Usch. Har varnat Jakob för att INTE sitta i gräset på onsdag!!!
    /Åsa

    SvaraRadera
  5. Åsa - Fick svar från Ms Monita. Hon var informerad av lärarna och hon skulle se till att man vidtog försiktighetsåtgärder. Hon är bra och snabb med att svara och alltid väldigt trevlig i tonen. Gillar henne. /Lena

    SvaraRadera
  6. Jag tycker inte att du överreagerar. Jag tycker att du är ovanligt lugn efter en sådan händelse. Jag hade blivit totalhysterisk och åkt upp och bankat på rektorns dörr. Eller, med tanke på lille Alfred, hade jag ringt och skällt. Stormskällt!

    SKÖNT att inget hände!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Klart att du inte överreagerar. Jag är inte rädd för ormar, men det är ju inte samma sak som att man inte ska ha respekt för dem.

    SvaraRadera
  8. Marianne - På beskrivningen av ormen låter det som en kobra och de är vanligast, så det är ju högst troligt att det var en sådan. Rektorn skrev att de hade fångat in ormen, men det finns väl 100 till så det är en klen tröst. Man dödar dem heller aldrig utan de körs iväg (i bästa fall) och släpps ut igen. Troligen letar de väl upp något avlägset hörn av parken......
    Jag låter inte barnen vara ens i vår trädgård denna tid på året och jag har koll på vad jag sätter mina fötter för blir man biten så är det för sista gången! Föreslog för rektorn att man nog skall fundera på att undvika utflykter som denna under den varma tiden på året. Får se hur det blir. Konstigt nog inte ett enda mail om denna incident i den annars så hetsiga debatten i Yahoogruppen, men vad är väl en liten giftig kobra mot läxmängder att diskutera....;) Kram

    Anna - Man kan ju i alla fall göra vad man kan för att undvika riskerna att träffa på en, dvs. till att börja med inte sitta i 10 cm högt gräs..... Kram!

    SvaraRadera
  9. Jag HATAR ormar!!! Giftiga som ogiftiga och barn ska inte behöva utsättas för dem i onödan. Never. Maken brukar berätta om alla ormar de hade i Malaysia när han bodde där. Sedan undrar han om jag vill flytta dit???

    Kram

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  11. Taina - Jag är supernojig denna varma tid på året. Ständigt på spaning. Blir man biten så blir man ju bara det en gång om man säger så. Nu har min ormskräck utvecklats från "utseendeormskräck" till att även innefatta giftighet. Dubbelt upp. Kram

    SvaraRadera