fredag 30 april 2010

Inte betrodd

Eriks telefonnummer har slutat att fungera. Finns inte. Det meddelandet får man i örat när man ringer numret. Patrik for tillbaka till hål-i-väggen butiken där det inhandlades med mycket strul, bara för att få veta att mina identitetspapper inte hade godkänts av Airtel (Passkopia, kopia på VISA permit med adress, signerat foto på mig) och returnerats till butiken!

Blir man trött eller? Första förklaringen var not valid passport och när inte den höll (eftersom mitt pass är absolut giltigt) så påstod de att adressen saknades, men det gjorde den inte heller. Slut på bortförklaringar kunde ingen förstå varför. Det är märkligt, för de papper jag har är utfärdade av immigrationsmyndigheten (FRO) och i passet har jag dessutom ett VISA som gäller till 5 juni, så man undrar vad som gör att Airtel tycker sig ha rätt att avfärda något som FRO har utfärdat?

Patrik pratade med otaliga människor i telefonen, inklusive någon chef för Airtels kundservice, men i vanlig ordning är det som att tala till en vägg och de upprepar sina inövade mantra om att inget är deras fel. Det är så vansinnigt frustrerande att prata med kundtjänster i det här landet så det går inte ens att beskriva.

Nu slutade det hela med att vi måste ta oss till ett Airtel showroom, vilket troligen är en mer normal butik - typ telia butik - med alla papper för att där köpa ett nytt kort och samtidigt då övertyga dem om att vi bor här och att jag är jag. Patrik tvingade av ren princip till sig de 100 rs - SEK 15 - som vi betalade första gången för kortet bara för att markera att man inte kan behandla folk såhär. Sedan skall vi tillbaka till hål-i-väggen affären där han skall ladda om kortet med de 200 rs som vi redan har betalat.

Det lustiga är att jag skaffade ett likadant kort till Nora i December med exakt samma papper och det gick så bra så. De kanske skulle ta och kika i sina kundregister de där Airtelmänniskorna, men det har de väl inte tid med eftersom de sitter och repeterar förinövade svar hela dagarna............

7 kommentarer:

  1. Stackare!!! Känner precis igen mig. Man blir så arg att man kokar inombords ibland. En sak som fungerar utmärkt att göra en gång går inte alls nästa. Det är för mycket människor och ingen har koll!!!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Åsa - Ja det är dagens sanning; för mycket människor och ingen koll!

    Tur att vi skall på trevlig lunch idag i alla fall. Syns snart!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det kunde varit Nederländerna....

    SvaraRadera
  4. Pust...

    Laddade Andrea's kontantkort via webben å länkades till min banksite å kunde med min kodgenerator verifiera tankningen. Telefonen plingade till strax efter med ett SMS om att den nu var tankad. Det hela tog max 5 min. Å då var det första gången med hennes telefon så jag var tvungen att lägga in vissa uppgifter åxå....

    Ursmidigt, sorry om jag strör salt ;-) men ibland är det skönt när nåogt faktiskt funkar som förväntat.

    Återkommer om mitt "Indien problem"...

    ♥ Y

    SvaraRadera
  5. Karlavagnen -Lika mycket strul där också? Fast du bor väl i Spanien?

    Ylva - Salta på bara;) Har du ett Indienproblem???? Det kan jag säkert lösa. Är expert på att lösa Indiska problem! ♥

    SvaraRadera
  6. Men så jobbigt! Så trött man blir på sånt där. Ta i trä, vi har inte haft problem med våra telefoner. Klas har visserligen företagstelefon, men jag har vanligt privat och det har funkat bra. Men så fixade vi det i Vodafones butik också.

    Karlavagnen bodde i Nederländerna innan hon flyttade till Spanien. Om jag nu får svara åt henne : )

    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Marianne - Så bra att du löste min fundering om Nederländerna. Tack!
    Jag har tack och lov en telefon som står på VOLVO men som jag själv betalar räkningen på och den strular inte. Det är de där kontantkorten som krånglar. Tycker att det är bra att barnen har varsitt nummer så att vi kan nå dem och dessutom låna ut telefoner när det kommer gäster, men nu börjar jag undra om det är värt det?
    Trevlig helg!!
    Kram

    SvaraRadera