fredag 16 april 2010

Räls

Så hette det i alla fall på min tid. Räls=Tandställning. Nora är superglad att bli av med sitt söta* mellanrum mellan tänderna och tandläkaren har lovat att just det lilla problemet kommer att vara fixat om bara några månader. Får se om det kommer att vara lika kul resterande 1½ år när det är andra justeringar som skall göras som inte är lika kosmetiskt synliga. Det gör ont varje gång tandställningen skall dras och vem minns inte de vassa taggarna som gjorde hål på insidan av kinderna och som man fick sätta häftmassa på............Been there, done that, men så är jag ganska nöjd med mina tandrader också, så jag hoppas att det blir värt det.

Rälsen är dessutom numera tandfärgad och ser inte så väldigt rälsaktig ut längre. Om man ville kunde man få en flerfärgad! (tänkt för barn) och för kvinnor fanns en guldfärgad med lite färgade stenar i! Lite too much för min smak men om de la till några äkta diamanter så kanske........

Nu är det ju inte så att Nora på något vis skall få tandställning av kosmetiska skäl (fast det tror jag att hon helst vill tro), utan att minst 4 av hennes tänder inte har någon plats att komma ut på. Dessutom har hon fått tillbaka lite av sitt korsbett som också måste korrigeras.

Tandställningen sätts in på tisdag - 'oj så tråkigt att missa en dag i skolan'. (Erik blev sur och ville också få vara ledig tills jag påminde honom om hans 3 veckor extra långa sommarlov. Sen sa han inget mer). Därefter får vi besöka tandläkaren en torsdagkväll i månaden för justering.

* Tycker mamma (fast det tyckte inte mamman när hon själv hade "rött hår och brett mellan tänderna")

5 kommentarer:

  1. Stackars Nora! Fast hon måste tänka framåt och inse att detta kommer att göra henne ännu sötare om nu detta är möjligt.
    kram från Ulla

    SvaraRadera
  2. Håller med ulla... men i ett land som indien (som verkar ha allt å ingenting..) så kanske det finns andra avhjälpande saker än häftmassa ;-). Annars var ju det extremt innovativt, även om det säkert smakade pyton...

    Ha D

    Y

    SvaraRadera
  3. Här har i stort sett alla ungdomar tandställning. Vet ibland inte om det beror på att det saknas plats eller för att de är sneda, men tandställning ska det vara. Tonårsdottern har haft sin i snart 2 år. Och ja, hon har haft ont efter justeringsbesöken. Nu har de börjat prata om att slipa dem jämna efter att de ska ut och sedan bleka tänderna. What's new liksom. We är in da us and a...

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Önskar att jag hade haft räls! Nu håller min sonson Daniel på som bäst, han fick i överkäken för några veckor sedan och härom dagen fick han i underkäken. Så han har också ont den stackarn.

    Kram till Nora och lycka till!

    SvaraRadera
  5. Farmor - Än så länge är hon nöjd och glad - innan den är insatt. Hoppas det håller i sig (fast det är tveksamt - jag vet att jag tröttnade rätt så fort, men det hjälper ju inte precis för sitter den så sitter den). Kram

    Y - Häftmassan var inte speciellt god. Till förra tandställningen fick Nora paraffin. Inte gott det heller. Tuggummi??? Det smakar ju gott i alla fall, men jag antar att det inte är så tandhälsosamt ;) Kram

    Taina - Ja det verkar ju ganska trendigt med tandställning. Minns själv inte att det var något som helst mode med räls för 25-30 år sedan. Nora sa att någon hon visste hade vita prickar på tänderna efter sin tandställning "så då måste ju jag också bleka om det blir så" (Jag har just skaffat mig tandblekningskit och det är hon lite avis på fast hennes tänder är vita och fina).
    Kram

    Marianne - Ja, även om det är lite smärtsamt så är det skönt att ha klarat av det när man är ung. Får hoppas hon står ut med det onda för föutom att det nu behövs så vill hon verkligen det här för att bli av med sitt mellanrum, men som sagt det är ju snabbt ordnat och sen återstår ju allt annat som skall justeras innan det blir klart.

    Kram

    SvaraRadera